Předem tohoto článku chci upozornit, že na těchto stránkách najdete také snadné úpravy fotografií, různé efekty, retuše a jiné triky pro Adobe Photoshop a najdete je zde.
Přesto jsem se rozhodl o reklamách napsat dnešní článek. Je to proto, že i dtp obor je hodně o tvorbě reklam a neuškodí trocha historie. Dnešní článek má čistě informativní charakter. Dozvíte se zde třeba o prvních novinách ve světě a o prvním českém inzerátu. Dočtete se také o společnostech vydělávajících nejvíce na internetové reklamě, nebo jaké jsou nejdražší televizní reklamy světa.
Co vše je považováno za reklamu, a jaké máme druhy reklam?
Reklama může být placená nebo neplacená propagace výrobku, služby, společnosti, obchodní značky nebo myšlenky, mající obvykle za cíl zvýšení prodeje. Takto se dá reklama zkráceně popsat a podrobnější popis najdete třeba na Wikipedii. Základní druhy reklam jsou novinová, plakátová, internetová, rozhlasová a televizní.
Zatímco dříve byla tištěná reklama tou nejúčinnější, a mnohdy i jedinou reklamou na reklamním trhu, dnes se za nejlepší propagaci považuje spíše ta televizní a internetová.
První noviny ve světě
První noviny byly ručně psané a byly vydávány už v období antického Říma. Vydával je římský konzul Gaius Julius Caesar pod názvem Acta Diurna. První tištěné noviny ve světě vyšly v roce 1609 v Německu. Jmenovaly se Strassburger Relation a vydával je Štrasburský knihkupec Johann Carolus.
Noviny se tiskly pomocí tiskařského zařízení s pohyblivými literami = tzv. knihtisk. Byla to technologie pomocí tiskařských razítek, ze kterých se poskládaly slova a následně celé stránky.
Pro zajímavost například nejstarší, dodnes vydávající, anglický deník The Times (vznikl v Londýně již v r. 1785 pod názvem The Daily Universal Register.
První noviny u nás, a nejstarší český inzerát
Počátky českých novin sahají do 1. pol. 16.stol. – „noviny“ z této doby vycházejí nepravidelně, a týkaly se pouze důležitých dobových událostí. První řádně vydávané české noviny se jmenovaly Outerní a sobotní pražské poštovské noviny a vydával je od r. 1719 Karel František Rosenmüller.
První český inzerát vyšel “až” roku 1790 v novinách V. M. Krameria. První světový inzerát vyšel již mnohem dříve, a bylo to 1. 2. 1625 v Anglii.
Z Historie plakátů
Předchůdci plakátu pocházejí z Egypta, Řecka, Říma, texty byly původně tesány, nebo ryty do kamenných, či měděných desek a vystavovány na veřejných místech. První tištěné plakáty byly v Anglii r. 1480 (W. Caxston) a textové plakáty byly běžné už v 17. století, například upoutávaly na představení her Williama Shakespeara.
Více o hostorii plakátů najdete v tomto zajímavém článku zde
Z historie internetové reklamy
První reklamní internetové bannery se na stránkách objevují kolem roku 1994. Svojí propagaci zde zvěřejnily firmy Volvo či AT&T.
Vznikají různé placené reklamní systémy spíše formou aplikace, kterou si uživatel stáhnul do svého počítače a při načítání stránek se mu měnily reklamní bannery. Uživatel tak pokryl určité náklady za prosurfované, tenkrát ještě telefonní jednotky, díky těmto reklamním zobrazením.
Dnes je internetová reklama hlavním zdrojem financí velkých společností jako je Google (s reklamním systémem Adwords), Facebook nebo Youtube. Právě tyto zdroje reklam dělají boháče nejen z těchto společností, ale i například z úspěšných “youtuberů”, kteří si díky reklamám na youtube vydělají astronomické částky.
Internetová reklama u nás
Bohužel český internet se stránkami s reklamami jenom hemží. Někteří majitelé stránek si své domény přeplácají tunou inzerce v domnění, že vydělají minimálně na hosting, a neuvědomují si, že reklama, pokud ruší obsah stránek, je otravná. Bohužel i některé známé servery to někdy s reklamou dost přehánějí, takže z čitelného obsahu se stává barevný papoušek. Na screenshotech níže je server idnes.cz z roku 2008 a screenshot pořízený nyní.
První rozhlasová reklama
Přelomovým obdobím pro vznik rozhlasu je první světová válka, konkrétně v USA, kde se pyšní prvním pravidelným rozhlasovým vysíláním na světě. Toto vysílání bylo od samého počátku financováno z reklam. Americký model inspiroval i Evropu.
Historie televizní reklamy
První televizní reklama propagovala před baseballovým turnajem hodinky Bulova. Cena této reklamy byla 9 dolarů za 20vteřinový spot a bylo to v roce 1941.
Co se týká současných cen televizních reklam. Nejlevnější reklamou na českém trhu například na televizi NOVA je (byl) údajně desetivteřinový spot v pořadu Snídaně s Novou, který přijde zhruba na 15 000 korun. Půlminutový stojí dvakrát více. Mnohem dražší jsou třicetivteřinové reklamy v nejsledovanějších pořadech jako Sportovní noviny nebo oblíbený seriál (třeba Pojišťovna štěstí), kde půlminutová reklama stojí 350 až 400 tisíc korun.
Nejdražší televizní reklamy ve světě
Nejdražší televizní reklamou za 30 sekundový spot o přestávce finále ligy amerického fotbalu jsou spoty okolo 4,5 milionů dolarů, tedy 110 milionů korun. Reklamu si v tomto čase zaplatila například firma Mercedes. Spoty vysílané v tomto nejdražším čase najdete na youtube zde:
Závěrem
Internet se pod tíhou reklam zásadně změnil. Dal možnost propagace komukoli a umožňuje zacílit inzerentovi přesně na konkrétní osobu či skupinu lidí se stejným zájmem. Pomocí bannerových reklam mají lidé s talentem možnost třeba na youtube vydělávat astronomické částky.
Z mého pohledu jsou dnes nejúčinější reklamy právě ty na internetu (video reklamy i statické reklamní prvky). Je až s podivem, jak dokáže třeba Google zacílit svojí reklamu a vybrat vám banner podle toho, co jste před půl hodinou hledali na internetu. To žádná tištěná reklama nikdy nedokáže.
Reklamy, mnohdy otravné, vždy budou zajišťovat u Gigantů společností jako Youtube, Google, nebo Facebook zásadní příjem, kvůli kterému z internetu jen tak nezmizí. Pokud je nemáte rádi, řešením pro vás může být používání některé z utilit, blokujících alespoň ty bannerové reklamy.
V některém z příštích článků si možnosti moderní reklamy na Facebooku, Googlu, nebo Youtube probereme podrobněji
– PaGun –
Zdroje: Wikipedia