Předem tohoto článku chci upozornit, že na těchto stránkách najdete také snadné úpravy fotografií, různé efekty, retuše a jiné triky pro Adobe Photoshop a najdete je zde.
Dnešní článek byl opět publikován jako upozornění na videotutoriál na kanálu dtpko YouTube a obsahuje na konci článku video v celkovém čase 11:44, kde si ukážeme jeden z postupů, jak dosáhnout převodu z barevné fotografie na černobílou. Probereme si i základní postup, jak vůbec zbavit fotku barev, když nemáme k dispozici RAW (nebo jiný zdrojový soubor fotografie) a půjdeme do hloubky samotného převodu na výsledný kontrastní, černobílý snímek.
Někde v druhé třetině tohoto videa si ukážeme také způsob, jak ve fotografii jednoduchým způsobem vyměnit mraky z původní fotografie za jiná, dramatická mračna z jiného prostředí, která vložíme do naší fotky a docílíme tak ještě výraznější scény.
Postup v tomto tutoriálu vychází ze situace, kdy nemáme k dispozici RAW zdrojový snímek, a musíme tedy použít manuální převod do černobílé fotky. Né vždy je k dispozici RAW. Toto upozornění píšu záměrně, protože ze zdrojového RAWu by byl postup odlišný. Tak dost teoretizování, a jestli právě vás popis tutoriálu zaujal, neváhejte si jej pustit zde, nebo pod tímto úvodním textem. Doporučujeme přehrávat v HD rozlišení…
4 Comments
A ještě domontovat Sněhurku a 7 trpaslíků a nad krajinu hejno kroužících orlosupů a nemá to chybu.
Teď vážně. Každý krajinář má v brašně polarizační a jiné filtry, kterými si upraví rozsah jasů a kontrastů podle toho, jakou má představu, že bude snímek vypadat, ještě před expozicí. Čím méně úprav ve photoshopu tím lépe.
Co mě ovšem dostalo a také proč píši tento komentář, je výměna přirozených oblaků za ty dramatické. Pisatel tohoto příspěvku a autor tohoto videa pravděpodobně nejsou fotografové. Každý fotograf totiž ví, že obloha je při focení v plenéru v podstatě jediný světelný zdroj, který musíme respektovat. Máme li, tak jak v původním snímku oblohu pokrytou bílou oblačností, tak se bude logicky zrcadlit v hladině potoka a zasněžené vrcholky hor budou toto světlo také odrážet. Dalším důležitým faktorem je směr světla, který vytváří plasticitu fotografované scény.
Pokud vyměníme tuto oblohu za tmavá bouřková mračna, jako v tomto případě, tak bude odraz v hladině potoka tmavý a vrcholky hor budou mít podstatně nižší kontrast. U původní scény šlo světlo mírně z pravé strany. U domontovaných oblaků prosvítá z levé strany. Tak že stíny v krajině, obzvlášť v horách by měli jít naopak.
Photoshop je dobrý pomocník, ale musí se používat s rozmyslem.
Zbyněk
Souhlas Zbyňku nicméně když bys naše tutoriály sledoval podrobněji, vždy upozorňujeme na to, že není cílem udělat dokonalé dílo, ale ukázat během krátkého času cestu, jak na to 😉 S komenty souhlasím, a sám osobně bych fotku do světa takto nepustil… ale o tom prostě naše video tutoriály nejsou… 😉 Cílem je ukázat jak převést barevnou fotku na černobílou a je jasné že ty, nebo jiný fotograf tam uvidíte nereálnost scény, ale XY lidí, se práve jistá nereálnost a nasvícení může třeba líbit. Proto se z tohoto tutoriálu mají lidé pouze dozvědět, jak na to a udělají si fotku přesně tak, jak se jim bude líbit… Ahoj
Dobrý tutoriál. Kombinací těchto filtrů se dá opravdu docílit hodně kontrastní scény. Také fotím, a souhlasím s kometářem nahoře, že některé plochy jsou moc světlé, ale není to tutoriál jak fotit, ale jak ladit fotku do černobílé podoby a mě se tento postup moc líbí…
Díky
Pro mě dokonalé, děkuji za Vaši celkovou práci na tomto portále
A náhodou nedal byste k dispozici fotku s mraky? 🙂