Předem tohoto článku chci upozornit, že na těchto stránkách najdete také snadné úpravy fotografií, různé efekty, retuše a jiné triky pro Adobe Photoshop a najdete je zde.
Začneme úplně základní technikou ostření, a ukážeme si několik dalších, které jsou v mnoha věcech účinnější, než základní ostření. V tomto článku si v krátkosti popíšeme jednotlivé techniky ostření.
Základní zostření fotografie ve Photoshopu provedeme filtrem doostření. Dost lidí často používá postup, kdy zduplikují fotografii a na ní aplikují doostření, nebo doostření aplikují přímo do fotografie. Pokud však takto aplikujeme doostření, nebo kterýkoli filtr ve photoshopu, cesta přenastavení již neexistuje. Jediná možnost je vrátit se zpět v historii o krok zpět, nebo úplný návrat k původní fotografii, což není ideální postup v rozsáhlejších úpravách fotografií. Tím správným postupem je převést fotografii na inteligentní objekt.
O něco lépe už pracuje filtr chytré zostření. Chytré zostření se snaží opravdu chytře doostřit fotografii s možností potlačení šumu, nebo redukování celkového rozostření objektivu.
Moje velmi oblíbené ostření fotografie je přes filtr Camera RAW. Fotografii opět nejprve převedeme na inteligentní objekt a přepneme se do ostření fotografie ve filtru Camera RAW. Zde nastavujeme podobné hodnoty jako u základního ostření, ale zásadní zlom v tomto nastavení je ve volbě maska. S podržením klávesy ALT ovlivníme maskou ve fotografii části, které mají být zaostřeny a které má filtr naopak v masce ignorovat.
Nástroj zostření je velmi dobrým nástrojem pro zaostření jen určitých částí fotografie. Nejedná se tedy o plošné ostření, ale o nástroj kterým doostříme jen určité části fotografie.
Doostření pomocí High-pass filtru je velmi účinné ostření. Ukážeme si nejdříve jednoduchý postup doostření a bude následovat trošku složitější, ale za to velmi účinné ostření s aplikováním masky a High-pass filtru. Ten jednoduchý postup provedeme tak, že si zkopírujeme vrstvu naší fotografie a aplikujeme filtr/jiné high-pass a nastavíme hodnotu kolem 2. Vrstvě dáme režim lineární světlo a intenzitu doostření můžeme snížit režimem prolnutí vrstvy například na 50 %.
Poslední filtr který si v tomto tutoriálu ukážeme je redukce chvění. Redukce chvění je skvělý skoro automatický filtr na doostření a korigování rozmazané fotografie při focení například z ruky. Je schopen z obrazu sám rozpoznat, co se s fotografií stalo a doostřit velmi dobře rozmazání, které bychom normálním postupem již korigovat nedokázali.
Toto ostření již ve video tutoriálu uvedeno není a proto je v tomto článku takovým malým bonusem. Převedením fotografie na barvy LAB oddělíme barevnou složku fotografie od té světelné a ostříme pak v kanálech jen tu světelnou část. Po doostření se přepneme zpět do režimu RGB. Používáme v situacích, kdy ve fotografii v RGB režimu vznikají doostřením nepříjemné barevné kontury, nebo jiné rušivé části. Pro některé fotografie můžete tedy zkusit i tento druh ostření, zda-li neudělá v určitých situacích lepší službu.
Správným zkombinováním více ostření, které jsme si ukázali v tomto tutoriálu, jsme schopni fotografii zaostřit i pokud již nemáme k dispozici zdrojový RAW snímek. Samozřejmě má to svoje limity a z hodně rozostřené fotografie už krásně ostrou fotografii nikdy neuděláme žádnou z uvedených technik. Doufám, že se vám tyto postupy ostření budou hodit a pokud používáte nějaký jiný postup, který jsme zde nezmínili, můžete ho popsat do komentářů.
Z tohoto tutoriálu se stal prémiový tutorial –ZOBRAZIT–
2 Comments
Vyzkoušejte pro ostření použít NikSharener, kdysi to byl drahý plugin, ale dnes je pod Googlem ke stažení zdarma a kvalitativně i uživatelsky je to něco úplně jiného než nativní doostřování v Photoshopu.
Díky za tip. Je pravda, že pomocí pluginů (a hlavně těch placených) jde ve photoshopu hodně věcí udělat jinak a lépe. Tento modul trošku znám, kdysi jsem si s ním pohrával, ale to bylo někdy kolem roku 2008, věřím že to udělalo od té doby další pokrok… Díky za komentář…