Dnes se podíváme podrobněji na výhody digitálního publikování. Popíšeme si, jaké možnosti nabízí časopis v elektronické podobě pro čtenáře, klienty a vydavatele. Kolik je tabletových čtenářů v České republice?
Předem tohoto článku chci upozornit, že na těchto stránkách najdete také snadné úpravy fotografií, různé efekty, retuše a jiné triky pro Adobe Photoshop a najdete je zde.
Počítač v knize, který každý pochopí, i malé dítě. Ano tak nazval v roce 1983 Steve Jobs s největší pravděpodobností právě dnešní tablet. Jak přesná tato vize byla, je až zarážející. Stačí se ráno rozhlédnout v metru, nebo v tramvaji a lidí, kteří čtou na mobilu, nebo tabletu je hodně.
Tištěný magazín
Popisovat si tištěný magazín asi není třeba. Ať už se jedná o firemní, nebo komerční časopis, dostane se vám do ruky vytištěný produkt plný textu, reklam a statických obrázků. Pokud nepřidáte nějaký 3D tisk, nebo stránku, která voní po vzorku parfému, vždy se bude jednat o statickou, i když někdy celkem poutavou grafiku. Pro podrobnější informace, které se v magazínu nenachází, čtenář většinou usedá k internetu a zde si dohledá podrobnosti.
Časopis má i jiné využití. Můžete si vystřihnout třeba slevovou poukázku, vyluštit křížovku, nebo při sbalení do ruličky udeřit otravný hmyz (s tabletem nedoporučujeme). Dobré propojení tištěného magazínu s tablety a s mobilními telefony funguje pomocí QR kódů. Zde již končí hranice a možnosti tištěného časopisu a nastupují právě ty výhody elektronického. To stejné platí i o propojení tištěného magazínu s virtuální realitou v mobilních zařízení. Zmiňovali jsme v tomto článku o aplikaci Layar.
Konec tištěných magazínů v blízké době nebude
Vždy budou totiž čtenáři, a není jich málo, kteří dají přednost tištěnému časopisu. Ono i hodně mladých lidí nedá na klasické čtení ať už knihy, nebo magazínu dopustit. Kouzlo pravé knížky snad (doufáme i my) nikdy nezmizí.
Zájem o tištěné časopisy mají hlavně inzerenti, kteří vidí větší výhodu i pokrytí právě v klasických, tištěných magazínech, než těch elektronických (zatím). Zpětná vazba o tom, zda-li si čtenář časopis přečetl, který konkrétní článek ho zaujal, není možná bez vyplnění nějakého offline/online dotazníku a následném odeslání poštou nebo e-mailem.
Koupit si tištěný magazín je snadné…
K přečtení tištěného časopisu vám stačí většinou necelá stokoruna a trafika poblíž. O tom, kdy který časopis vyjde, musíte mít sami přehled, nebo jste možná z jiných médií upozorněni, že se tak již stalo a časopis zakoupíte.
U elektronického časopisu je to v první fázi o něco těžší, tedy když se budeme bavit o tom, že mobilní zařízení ještě nevlastníte. Pokud již jste majitelem tabletu, nebo mobilu, je to již velmi snadné a pro nákup nemusíte opustit ráno ani postel.
Počáteční investice do těchto zařízení jsou částky pohybující se v rozmezí přibližně 2 000 – 20 000 Kč. Ale přiznejme si, kdo si dnes kupuje tablet jenom kvůli čtení elektronických magazínů. O dalších možnostech a vyžití tabletu zde, dnes psát nechceme.
…Koupit si elektronický magazín je ještě snazší
Kdo si přečetl předchozí odstavec, možná ho napadlo, že podobný nadpis bude následovat. Koupit si elektronický časopis je opravdu snadnější. Většinou jste i o vydání nového čísla upozorněni oznámením Push notifikace a nestane se vám, že nějaké zajímavé vydání přehlédnete.
Místo trafiky (obchodu) máte ve svém mobilním zařízení aplikaci, která se klidně trafika, nebo kiosek jmenovat může, a zde máte všechny své zakoupené, nebo stažené časopisy zdarma pěkně pohromadě. To, že některý váš oblíbený časopis elektronicky prostě nevychází je věc s kterou asi nedokážete nic udělat (pokud jste profesionálem v digitálním publikování, můžete tuto elektronickou verzi časopisu vydavatelství nabídnout 😉
Výhody elektronického časopisu z pohledu čtenáře
Elektronický časopis, v té pravé a profesionální elektronické podobě, přináší neuvěřitelnou interaktivitu. Nemyslíme teď klasické elektronické PDF jen přelomené pro tablety s pár prokliky na stránky. To vlastně ani pravým elektronickým magazínem není.
Bohužel v této podobě, právě, většina vydavatelství v České republice své čtenáře “ošidí”. Pravý komfort čtení a výhoda elektronické publikace se skrývá v propracovaných animacích produktů, možnosti přehrávat videa třeba z youtube, či implementovat HTML/PHP stránky s on-line obchody přímo do magazínu. Tyto a další věci vám poskytne pouze rozhraní pro elektronické publikování. Ať jde o Adobe DPS, nebo třeba Triobo o kterém jsme psali zde.
V elektronické publikaci si můžete rozkliknout více informací, prohlédnout si produkt ze všech stran, objednat online lístky na koncert, nebo rovnou sdílet obsah článku na Facebooku. Proto by měl elektronický časopis dělat tým specialistů na elektronické publikování, který této práci rozumí. Neznamená to, že šikovný jedinec by toho nebyl schopen.
Vytváření elektronické publikace z pohledu sazby a DTP
Vytváření elektronického časopisu je velmi podobná práce. Rozdíl je ve formátu stránky (většinou 1024×768 px) a v rozlišení obrázků. Nároky jsou trošku větší na nápad konkrétní interaktivity elektronického magazínu. Vymyslet způsob, detaily a konkrétní možnosti propojení s online světem, je kolikrát složitější, než vymyslet statickou úvodní dvou stránku v tištěném magazínu s pěknou otevírací fotkou rubriky třeba o Egyptě.
Elektronický časopis není jenom o efektních animacích, ale o chytrém propojení on-line, sociálních sítích, využití všech možností klienta a inzerentů a zacílit tím správným směrem ke čtenáři.
Výhody elektronického magazínu z pohledu vydavatele
Jednou ze zásadních výhod elektronického magazínu pro vydavatele, je možnost aktivně komunikovat a oslovovat svoje čtenáře, na základě upozornění o novém vydání, nebo změnách které v časopise nastaly. Kompletní statistiky přečtení článků, prokliky, spokojenost, oblíbenost, návrhy na změny, atd.
Zásadní možností je upravovat obsah magazínů i po jejich publikování. Nemusí jít zrovna jen o tiskové chyby, ale i o určité důležité informace závislé na čase, uvedené v časopise v některých rubrikách. Tato informace se postupem času změnila tak, že v předchozích číslech již není aktuální. Pro příklad si uvedeme třeba koncert, kterému se změní datum nebo místo. V minulých vydání tištěného, ale i elektronického magazínu je chybná informace o datu konání a místě akce.
Zatímco v tištěném magazínu musíte tisknout stránku s opraveným termínem, v tom elektronickém máte vždy na výběr, zda-li tuto informaci aktualizovat i zpětně. V konečném důsledku to znamená, že čtenář se i z minulých vydání dozví, o správném termínu akce koncertu a místě konání.
Obrovská výhoda přichází pro inzerenty
Jak by se líbilo inzerentům, když jim nabídnete, že ve všech svých zpětně vydaných magazínech, budou mít svojí aktuální inzerci. Ano v tištěném magazínu to možné není, ale v elektronickém ano.
Nebo třeba když se změní zásadně cena vozu nabízeného v inzerci. I taková věc se dá opravit i několik vydání zpětně. A je dokázáno, že čtenáři se zpětně k elektronickým publikacím vracejí více, než k těm tištěným. Kompletní rubriky jim měnit nebudeme, to by asi nebylo dobré, ani v tom nevidíme účel, ale možnost číst tři čísla starý magazín, ale mít v něm reklamu na akci vozů z aktuální doby, k zahození není.
Inzerce vám v elektronické publikaci kromě textových informací a efektních animací, přehraje video s aktuálním novým vozem v akční nabídce, nebo rovnou uvidíte stejnou reklamu, která běžela v televizi. atd.
A jak je to s náklady na elektronický časopis?
Tady je možná jediný problém, který brzdí rozjetí elektronických magazínů na plné obrátky. Klienti v České republice, neznají tolik výhody elektronické publikace oproti třeba zahraničí a nejsou moc ochotni přijmout skutečnost, že se za elektronické magazíny taky musí něco zaplatit.
Proto jdou již zmiňovanou cestou překlopení tištěného magazínu do elektronického PDF.
Za elektronický časopis platíte v momentě, kdy ho chcete veřejně publikovat. Je to stejné jako když tištěný magazín pošlete do tisku a následně do distribuce. Částky to nejsou zanedbatelné a platíte jak za publikování, tak za stažení (objem stažených dat). O cenách například u Triobo se dočtete více zde. Samozřejmě vám elektronický časopis také někdo musí vytvořit, což také něco stojí, takže v konečném důsledku jste na podobných penězích, jako při tištěném magazínu.
Dokud klienti a také inzerenti neuvidí ten zásadní rozdíl a výhody mezi tištěným a elektronickým magazínem, půjde rozjezd a přecházení magazínů do elektronické podoby pomaleji.
Vše je také způsobeno relativně malým množstvím majitelů tabletů v České republice. Jde o číslo kolem 1 000 000 tabletových čtenářů, což opravdu není tak, jako u tištěných magazínů.
Tyto čísla však rychle narůstají a doba, kdy bude více elektronických magazínů i v Čechách určitě přijde.
– PaGun –