V závěrečném dílu série věnované 3D modelování v programu Adobe Illustrator se po možnostech Obkroužit (první díl tutoriálu) a Vytlačit a zkosit (druhý díl tutoriálu) budeme věnovat modelování pomocí natáčení.
Předem tohoto článku chci upozornit, že na těchto stránkách najdete také snadné úpravy fotografií, různé efekty, retuše a jiné triky pro Adobe Photoshop a najdete je zde.
Nebudeme se ale věnovat jen jí. Protože třetí možnost modelování nenabízí příliš mnoho navíc, oproti běžným kreslícím funkcím Illustrátoru, předvedeme si, jak v kombinaci všech tří způsobů modelování (Vytlačit a zkosit, Obkroužit, Natočit) vytvořit ilustraci stylizované tužky.
Poznámka: Tutoriál je tvořen v Adobe Illustrator z balíku CS5 na platformě PC (Windows 8.1). Některé funkcionality, jako klávesové zkratky, se mohou lišit v závislosti na použitém operačním systému a verzi AI. Všechny potřebné nástroje, které nemáte zrovna na ploše, naleznete v nabídce Okna.
Tělo tužky
Vytvořte nový dokument v profilu Web, který bude mít rozměr 600 x 600 px (obr. 1).
Vyberte nástroj mnohoúhelník a klepněte do plochy. Nastavte poloměr mnohoúhelníku na 50 px a počet stran 6 a volby potvrďte. Šestiúhelníku přiřaďte tloušťku tahu 0,25 pt a barvu RGB 255 220 0. Barevnost výplně zvolte RGB 200 190 160 (obr. 2).
Obrázek 2
Zvolte Efekt > 3D > Vytlačit a zkosit. Natočte osu X na 60 stupňů. Ose Y a Z přiřaďte nulovou hodnotu. Hloubku vytlačení zadejte 155 pt. Stínování plastické. Zobrazte více voleb a umístěte světlo do polohy cca 5 hodin. Hodnoty světla zadejte (tabulka sestupně) 100%, 40%, 100%, 25%, kroků prolnutí 25. Barva stínování RGB 210 125 75 (obr. 3).
Obrázek 3
Zvolte Efekt > Stylizovat > Zaoblení rohů a nastavte poloměr zaoblení na 3 px (obr. 4).
Obrázek 4
Hliníková koncovka
Vytvořte obdélník (M) široký 50 px a vysoký 70 px. Barevnost výplně RGB 155 155 155. Vytvořte tři stejně barevné elipsy (L) široké cca 10 px, vysoké 16 px. Umístěte je pod sebe na pravou hranu obdélníku a v cestáři vyberte akci Spojit (obr. 5).
Obrázek 5
Zvolte Efekt > 3D > Obkroužit. Osu X nastavte na -30 stupňů. Ostatní osy nastavte na hodnotu 0 stupňů (obr. 6).
Obrázek 6
Zobrazte si více voleb obkroužení a nastavte světla tak, aby vytvářela na objektu kovový efekt. Zde je třeba si vyhrát se světly. Černě označené světla na diagramu jsou umístěná až za objektem, bílá jsou v popředí (obr. 7).
Obrázek 7
Správné nastavení světel vyžaduje trochu více trpělivosti. Já jsem si zde pomohl úpravou křivky spodního oblouku, kde mi nepatrný posun kotevního bodu zcela změnil vlastnosti odlesků a stínů v této části objektu (obr. 8).
Obrázek 8
Guma
Zvolte nástroj Zaoblený obdélník a klepněte do plochy. Do tabulky zadejte hodnotu šířky 65 px, výšky 85 a poloměr zaoblení rohů 15 px. Výplni přiřaďte hodnotu RGB 210 75 30. Vyberte všechny uzly levé a spodní křivky a odstraňte je (obr. 9).
Obrázek 9
Zvolte Efekt > 3D > Obkroužit a stejně jako u kovové koncovky nastavte osu X na -30 stupňů a ostatní osy na 0 stupňů. Rozklikněte nabídku Více voleb – i zde je třeba vyhrát si se světly. Budou vám ale stačit dvě. Barva stínovaní by měla být o něco tmavší než odstín, kterým je vyplněný objekt gumy (obr. 10).
Obrázek 10
Zastrouhání
Vyberte nástroj elipsa (L) a s pomocí klávesy Alt vytvořte ze středu těla tužky elipsu stejně širokou, jako přední stranu šestiúhelníku (obr. 11).
Obrázek 11
Elipsu zkopírujte, umístěte napravo od původní elipsy a otočte o 30 stupňů (obr. 12).
Obrázek 12
Nyní je třeba elipsu v horizontálním směru deformovat. V cestáři vyberte akci Spojit. Transformační vodítka se tak nastaví do výchozí pozice. Elipsu teď stáhněte k okraji těla tužky (obr. 13).
Obrázek 13
Elipsu přezrcadlete a umístěte i na druhou stranu tužky. Všechny tři elipsy vyberte a v Cestáři z nich pomocí akce Spojit vytvořte jeden objekt (obr. 14).
Obrázek 14
Nástrojem Pero (P) nakreslete trojúhelník, který bude sloužit jako zastrouhaný hrot tužky. Trojúhelník dotvarujte pomocí uzlů tak, aby jeho horní hrana procházela (pomyslnými) tečnami elips (obr. 15).
Obrázek 15
Objekt tvořený elipsami umístěte do vrstvy nad hrot (Ctrl+X Ctrl+F). Vyberte oba objekty a v Cestáři zvolte akci Odečíst (obr. 16).
Obrázek 16
Hotový objekt pomocí táhel dotvarujte tak, aby byl zarovnaný s okraji tužky a umístěte tak, aby tělo překrýval (obr. 17).
Obrázek 17
Hrotu nastavte lineární přechod světle hnědých barev. Objekt poté zduplikujte (obr. 18).
Obrázek 18
Vytvořte elipsu, která bude hrot v horní části překrývat (L) a společně s ní vyberte duplikovaný hrot. Z nabídky Cestáře zvolte akci Odečíst (obr. 19).
Obrázek 19
Výslednému objektu nastavte tmavě-šedý přechod (obr. 20).
Obrázek 20
Doladění detailů tužky
Na přechodu mezi ostrouhanou částí a tělem tužky vznikl překrytím objektů nepěkný detail. Přečnívající rohy tužky tak překryjeme černými trojúhelníky (obr. 21).
Obrázek 21
Trojúhleníky vyjměte (Ctrl+X). V kartě Průhlednost vytvořte dvojklikem vedle miniatury vybrané tužky Masku krytí a vložte trojúhelníky do ní (Ctrl+F). Nakonec odznačte možnost Oříznout (obr. 22). Režim masky ukončíte klikem do prvního okýnka (s miniaturou objektu).
Obrázek 22
Bloček
Pomocí nástroje Oblý obdélník vytvořte čtverec o délce strany 380 px a poloměrem rohů 20 px. Vyplňte jej žlutou barvou RGB 255 220 0 (obr. 23).
Obrázek 23
Nástrojem Pero (P) nakreslete dvojitou smyčku. Seskupte ji (Ctrl+G) společně se čtvercem (obr. 24).
Obrázek 24
Z menu Efekt > 3D vyberte možnost Natočit. Nastavte osu X na 60 stupňů a osy Y a Z na 0 stupňů. Perspektivě nastavte hodnotu 100 stupňů (obr. 24).
Obrázek 25
Nakonec umístěte tužku nad bloček tak, aby se hrotem dotýkala konce smyčky. Můžeme ještě doplnit pozadí a stíny a tutoriál na kterém jsme si prakticky předvedli všechny tři metody 3D modelování máme hotový (obr. 26).
– Roman Mikel –