Adobe Illustrator obsahuje několik nástrojů pro tvorbu trojrozměrných objektů. Jedná se sice jen o základní modelovací nástroje, přesto 3D modelování v AI výrazně rozšiřuje možnosti práce s vektorovou grafikou.
Předem tohoto článku chci upozornit, že na těchto stránkách najdete také snadné úpravy fotografií, různé efekty, retuše a jiné triky pro Adobe Photoshop a najdete je zde.
Na výběr je hned z několika možností modelování prostorových objektů. Jsou to: Vytlačit a zkosit, Obkroužit a Natočit. V prvním díle si na tvorbě jednoduchého jablka představíme rotaci. Ovoce je na toto zpracování vhodné téma. Tutorial nezabere déle než 30 minut.
Poznámka: Tutoriál je tvořen v Adobe Illustrator z balíku CS5 na platformě PC (Windows 8.1). Některé funkcionality, jako klávesové zkratky, se mohou lišit v závislosti na použitém operačním systému a verzi AI. Všechny potřebné nástroje, které nemáte zrovna na ploše, naleznete v nabídce Okna.
Slupka jablka
Pracovat budeme v dokumentu určenému pro tisk, velikosti A4, orientovaný na výšku (obr. 1).
Vytvořte obdélník (M) o rozměrech šířka: 210 mm, výška: 140 mm a vyplňte červenou barvou (obr. 2).
Obrázek 2
Vytvořte o něco menší červenou elipsu a umístěte nad obdélník. Nad ní pak ještě jednu malou elipsu, kterou vyplňte oranžovou barvou (obr. 3).
Obrázek 3
Obě elipsy označte a z nabídky Objekt zvolte Prolnutí > Vytvořit (Alt + Ctrl + B) (obr. 4).
Obrázek 4
Všechny objekty vyberte a přetáhněte do Knihovny symbolů. (obr. 5) Nová textura je uložená v knihovně, z plochy ji tedy můžeme odstranit (Delete).
Obrázek 5
Základ těla
Jablko je (v našem případě) symetrický rotační objekt. Pro takový objekt stačí vytvořit jen polovinu jeho obrysu. Pomocí pera (P) nakreslete křivku, která bude tvar jablka představovat. Křivce nastavte červenou výplň (obr. 6).
Obrázek 6
V menu Efekt vyberte v nabídce 3D možnost Obkroužit. Základní volby ponechte beze změny a přejděte do nabídky Mapovat obraz (obr. 7). V seznamu symbolů vyberte ten svůj a nastavte ho tak, aby zakrýval světlé plochy pláště jablka (obr. 8). V dolní liště zkontrolujte, zda máte zatrženou možnost Stínovat kresbu a změny odsouhlaste.
Obrázek 7
Obrázek 8
Šťopka
Nástrojem Pero (P) nakreslete tvar šťopky a nastavte mu lineární přechod odstínů hnědé. V horní části doplňte šťopku elipsou pro zvýraznění prostorovosti (obr. 9).
Obrázek 9
List
Nakreslete perem (P) objekt ve tvaru listu a vybarvěte zelenou barvou (obr. 10).
Obrázek 10
Z menu Efekt vyberte Deformovat a transformovat > Cikcak. Do tabulky zadejte velikost: 0,6 mm a počet vrcholů na segment: 51. Body ponechte “rohové” (obr. 11). Zvolte Objekt > Rozdělit. Efekty se tak staly součástí objektu.
Obrázek 11
List zduplikujte (Ctrl+F) a nakreslete nad ním ještě jeden objekt, který bude list z poloviny překrývat (obr. 12). Vyberte (V) světlezelený objekt a zduplikovaný list a v Cestáři vyberte funkci Průsečík (obr. 13).
Obrázek 12
Obrázek 13
Celý list seskupte (Ctrl+G) a uspořádejte pod šťopku (obr. 14).
Obrázek 14
V horní části jablka ještě můžete nakreslit světle červený lesk, případně doplnit pozadí a máte hotovo (obr. 15).
Obrázek 15
3D modelování může být v kombinaci s jinými technikami tvorby počítačové grafiky (např. rastrovou grafikou) užitečné třeba k tvorbě efektních hyperrealistických ilustrací. (obr. 16).
Obrázek 16
V příštím díle seriálu o 3D modelování v Adobe Illustrator si na praktické ukázce vyzkoušíme další metodu tvarování: Vytlačit a zkosit.
– Roman Mikel –