V tomto díle si za použití základních nástrojů Adobe Illustratoru předvedeme, jak vytvořit stylizovanou ponorku. Vyzkoušíme si základní práci, jako vytváření nebo úprava geometrických objektů pomocí bodů, táhel a cestáře.
Předem tohoto článku chci upozornit, že na těchto stránkách najdete také snadné úpravy fotografií, různé efekty, retuše a jiné triky pro Adobe Photoshop a najdete je zde.
Od začátku se také zaměříme na používání klávesových zkratek. Znalost zkratek a osvojení si jejich používání zkracuje práci s nástroji a ruka na myši nám jednou bude při náročnější práci vděčná. Klávesová zkratka je v tutoriálu vždy napsaná v závorce, např. “(Ctrl+V)”. Všechny potřebné nástroje, které nemáme zrovna na ploše, nalezneme v nabídce Okna.
Poznámka: Tutoriál je tvořen v Adobe Illustrator z balíku CS5 na platformě PC (Windows 8.1). Některé funkcionality, jako klávesové zkratky, se mohou lišit v závislosti na použitém operačním systému a verzi AI.
Jdeme na to
Budeme tvořit dokument určený pro tisk. Velikost dokumentu bude předdefinovaná A4 (210×297 mm) orientovaná na výšku. Pracovat budeme v barevném režimu CMYK. Rozlišení rastrových efektů ponecháme na 300 ppi (obr.1).
Tělo ponorky
Malá ponorka je založená na základních geometrických objektech a jejich deformacích.
Vybereme Nástroj elipsa (L) a klepneme do plochy (obr. 2). Do tabulky, která se nám zobrazila zadáme hodnoty: šířka 60 mm a výška 40 mm. Pomocí Nástroje pro přímý výběr (A) vybereme pravý kotevní bod elipsy a potáhneme jej směrem od středu (obr. 3). Podle potřeby můžeme ještě pomocí táhel kotevních bodů torpédovitý tvar ponorky dotvarovat (obr. 4).
V okně vzorníku vytvoříme novou barvu (obr. 5) s hodnotami C=4 M=6 Y=27 K=0 a zaškrtneme políčko Globální1). Vytvoříme si ještě jednu barvu o “cmykových” hodnotách 16 19 85 0 (obr. 6). Z těchto barev pak vytvoříme kruhový přechod, který těle ponorky dodá iluzi prostorovosti (obr. 7).
Vstupní prostor
Pro “hrb” se vstupním otvorem a periskopem vybereme z podnabídky Nástroje Obdélník, Nástroj zaoblený obdélník (obr. 8). Stejným způsobem jako u elipsy (klepnutím do plochy) vyvoláme nabídku s parametry a zadáme 30 mm na šířku a 40 mm na výšku. Poloměr rohů zvolíme 5 mm. Vytvořený hrb posuneme na správné místo (obr. 9). Ale protože je tělo ve skutečnosti rotační objekt, měl by mít spoj mezi hrbem a tělem při pohledu z boku menší rádius, který by zakřivení evokoval. Zduplikujeme si tělo ponorky a umístíme2) ho tak, aby svým okrajem vytvořilo budoucí spoj (obr. 10). Nástrojem Výběr (V) označíme horní elipsu a obdélník a v Cestáři vybereme funkci Průsečík. Hotovému vstupu vytvoříme přechod se stejnými vlastnostmi jako tělu, jen nebude kruhový, ale lineární (obr. 11).
Kormidla
Nástrojem elipsa (L) vytvoříme se stisknutou klávesou Shift a tažením myši přesnou kružnici. Ta by měla mít průměr zhruba pětinu délky těla ponorky. Vytvoříme také nižší obdélník (M) odpovídající svou šířkou průměru kružnice. Horní hranu obdélníku srovnáme s osou “x” kružnice (obr. 12). V cestáři oba vybrané objekty spojíme (obr. 13). Kormidlo natočíme k tělu ponorky jak potřebujeme a z kontextové nabídky vybereme Transformaci Zrcadlit (obr. 14). Obě kormidla pak posuneme na vhodná místa na ponorce a vybarvíme je (obr. 15 a 16).
Periskop
Vytvoříme dva obdélníky, které budou tvořit teleskopickou část periskopu. Z přiměřeně velké kružnice vybereme Nástrojem pro přímý výběr (V) levý a spodní uzel a odstraníme je (obr. 17). Vzniklou křivku zkopírujeme, položíme na vrchol teleskopu a nastavíme jí tloušťku tahu na 10 pt (obr. 18). Z nabídky Objekt -> Rozdělit vybereme pouze tah (obr. 19). Z křivky nám vznikl objekt. K zakřivené části periskopu pak přiděláme ještě jeden obdélník pro hledí. Vše vybarvíme zelenou. Tahy objektů zvýrazníme tmavší zelenou barvou. Křivce, která nám zůstala po vytvoření zaoblené části, nastavíme přiměřenou tloušťku tahu, přiřadíme jí také tmavě zelený odstín a umístíme na periskop. Stejně jako předchozí křivku ji převedeme na objekt (obr. 20). Tmavé pásky přidáme i na zbylé tři části periskopu (obr. 21).
Stíny na těle
Kombinací tvarování různých částí ponorky a různými odstíny barev vytvoříme na těle a kormidlech stíny a odlesky. Pro tvarování nám dobře poslouží metody, které jsme se doposud v tomto tutoriálu naučili – booleovské operace pomocí cestáře a práce s uzly a táhly. Užitečný je také Nástroj pero (P) (obr. 22 – 24).
obrázek 22
obrázek 23
obrázek 24
Okna ponorky
Vytvoříme jednu větší a jednu menší kružnici (L). Vycentrujeme je a v nabídce Objekt vytvoříme novou složenou cestu (Ctrl+8) (obr. 25). Máme rámeček okna, který vybarvíme třeba tmavě červenou barvou. Vytvoříme ještě jeden kruh odpovídající průměru vnitřní obruče rámečku. Tomuto kruhu dáme lehký modrý přechod (obr. 26). Po obvodu rámečku ještě rozmístíme několik kruhů (jako nýtů) s tmavě červenou výplní a můžeme upravit konturu okenního rámečku. Všechny objekty, ze kterých se okno skládá, seskupíme (Ctrl+G), umístíme na ponorku a několikrát zduplikujeme (obr. 27).
obrázek 25
obrázek 26
obrázek 27
Hotová ponorka
Nakonec ukázka použití, třeba jako obálky dětské knihy.
——
1) Úprava hodnot globální výtažkové barvy ve vzorníku automaticky změní barevnost všech objektů, které mají tuto barvu přiřazenou.
2) Pokud nám v přesnosti bude vadit magnetický efekt automatických vodítek, můžeme je dočasně vypnout Zobrazení -> Automatická vodítka (Ctrl+U).
– Roman Mikel –
1 Comment
Super tutorial. Jsem začátečník, některé věci na mě byly složitější, ale mám ponorku hotovou 🙂 víc takových tutoriálů. Illustrator mě tady celkem chyběl…