Tento styl ilustrace se vyznačuje výrazným kontrastem a tahem. A protože je výsledná grafika jen dvoubarevná a dostatečně “robustní”, je vhodná také na mnoho způsobů aplikací a tisků. Její tvorba také nevyžaduje obsáhlé znalosti Illustratoru – vystačíme si s minimem základních nástrojů.
Předem tohoto článku chci upozornit, že na těchto stránkách najdete také snadné úpravy fotografií, různé efekty, retuše a jiné triky pro Adobe Photoshop a najdete je zde.
Poznámka: Tutoriál je tvořen v Adobe Illustrator z balíku CS5 na platformě PC (Windows 10). Některé funkcionality, jako klávesové zkratky, se mohou lišit v závislosti na použitém operačním systému a verzi AI. Všechny potřebné nástroje, které nemáte zrovna na ploše, naleznete v nabídce Okna.
Vytvořte dokument určený pro tisk, formát A4 orientovaný na výšku (obr. 1).
Vytvořte plochou elipsu (L) širokou 42 a vysokou 13 milimetrů. Tahu nastavte tloušťku 1,5 b. Ve vzorníku vytvořte globální barvu CMYK 40 65 90 35, kterou přiřaďte obrysu. Pro výplň pak použijte barvu s hodnotami CMYK 10 20 40 0. (obr. 2).
Obrázek 2
Pomocí Nástroje pro přímý výběr (A) vytvarujte elipsu do tvaru, který bude víc připomínat bagetu (obr. 3).
Obrázek 3
Nástrojem Pero (P) přidejte na horní část bagety pět párů uzlů, ze kterých vytvarujte prohlubně evokující praskliny v kůrce (obr. 4).
Obrázek 4
Celý tvar bagety ještě posunutím jednotlivých uzlů dotvarujte, aby se rozbila původní hladká linie elipsy (obr. 5).
Obrázek 5
U jednotlivých prohlubní na povrchu bagety dokreslete perem (P) prasklinky a vyplňte je tmavě hnědou barvou (obr. 6).
Obrázek 6
Vytvořte elipsu (L) s rozměry 33 X 21 mm. Nástrojem pro přímý výběr (A) vyberte pravý a levý kotevní bod a o krok je posuňte směrem dolů, aby se elipsa nepatrně zdeformovala do tvaru bochníku (obr. 7).
Obrázek 7
Nástrojem Pero (P) nakreslete v horní části dvě podlouhlé praskliny (obr. 8).
Obrázek 8
Perem (P) nakreslete pouze obrys rohlíku (obr. 9).
Obrázek 9
A poté dokreslete srolování těsta. Koncové body křivek přitahujte na kotevní body obrysu rohlíku. Využijte k tomu automatických vodítek, které vám body spolehlivě přitáhnou (Ctrl+U) (obr. 10).
Obrázek 10
Nyní máte tři kousky pečiva, ze kterých sestavte kompozici (obr. 11).
Obrázek 11
Vytvořte si kopii pouze obrysů pečiva a pomocí cestáře je spojte do společné kontury (obr. 12).
Obrázek 12
Vyberte Nástroj šířky (Shift+W) a tažením od křivky ji na hladkých křivkách lehce rozšiřte (obr. 13).
Obrázek 13
Konturu si nechte nachystanou bokem a vraťte se zpět ke kompozici pečiva. Křivky srolování rohlíku upravte také Nástrojem šířky (Shift+W). Ostrého zakončení docílíte přitažením táhel šířky zpět ke křivce (obr. 14).
Obrázek 14
Založte novou červenou vrstvu a nakreslete do ní u spodních okrajů pečiva směrem k jejich středům soustavu krátkých křivek (obr. 15)…
Obrázek 15
…a o něco delší sérii křivek k prasklinám na bochníku chleba (obr. 16).
Obrázek 16
Vyberte všechny křivky v červené vrstvě (Ctrl+A) a nastavte jim tloušťku tahu 2 body (obr. 17).
Obrázek 17
Tyto křivky upravte Nástrojem šířky (Shift+W) tak, že body víc ke středu pečiva stáhneme do tvaru špičky (obr. 18).
Obrázek 18
Křivky si přesuňte z červené vrstvy, kterou budeme ještě potřebovat, do vrstvy s ostatní grafikou (obr. 19).
Obrázek 19
Vytvořte soustavu křivek okolo spodních částí pečiva a nastavte jim tloušťku 6 bodů (obr. 20).
Obrázek 20
Nástrojem šířky (Shift+W) křivky stínů opět dotvarujte (obr. 21).
Obrázek 21
Seskupte (Ctrl+G) všechny křivky stínu a vložte je do spod grafiky (obr. 22).
Obrázek 22
Vraťte se ke kontuře pečiva, kterou máte nachystanou z dříve, odstraňte její výplň a překryjte jí kompozici (obr. 23).
Obrázek 23
Vytvořte menší kruh (L) a zkopírujte jej tak, aby se oba kruhy lehce překrývaly. Pomocí cestáře vytvořte jejich průsečík (obr. 24).
Obrázek 24
Odložte si jednu kopii zrnka na později. Druhé zkopírujte, přezrcadlete a lehce jej horizontálně vyoste, tak, aby se obě zrna částečně překrývaly. Pomocí cestáře je spojte do jednoho objektu (obr. 25).
Obrázek 25
Nástrojem šířky spodní část obrysu objektu rozšiřte a v menu Objekt zvolte nabídku Rozdělit (obr. 26).
Obrázek 26
Dílek několikrát zkopírujte nad sebe a dotvarujte do podoby klasu (obr. 27).
Obrázek 27
Vezměte si odložené zrnko, také jej Nástrojem šířky ve spodní části rozšiřte a opět zvolte Objekt > Rozdělit. Zrnko umístěte na vrchol klasu (obr. 28).
Obrázek 28
Okolo klasu Perem (P) nakreslete osinky. Nástrojem šířky je zešpičaťte a křivky rozdělte (obr. 29).
Obrázek 29
Hotový klásek několikrát zkopírujte a naaranžujte pod kompozici pečiva (obr. 30).
Obrázek 30
Pokračování v příštím díle.
Dnešní návod byl zaměřen na seznámení se s Nástrojem šířky, který nám umožňuje nedestruktivní dynamické tvarování křivky. V díle příštím jej opustíme a vyzkoušíme si tvarování objektů, pomocí nástrojů nabídky Efekty.